KLIK! start de verkoop van early bird tickets en bevestigt de eerste prijswinnende en Oscar-genomineerde sprekers

KLIK! Amsterdam Animation Festival start verkoop early bird tickets, eerste namen sprekers zijn bevestigd

27 JULI 2015, AMSTERDAM, 27 JULI
Samenvatting
KLIK! Amsterdam Animation Festival start de verkoop van early bird tickets via Ticketscript. De eerste prijswinnende en Oscar-genomineerde sprekers zijn bevestigd. KLIK! verheugt zich op drie animatiegrootheden die hun opwachting zullen maken op het festival: Tomm Moore, Johnny Kelly en PES zijn de eerste bevestigde filmmakers die een presentatie zullen geven over hun indrukwekkende werk.

Zes dagen lang zet KLIK! EYE in Amsterdam op z’n kop met een wervelwind van animatie, van 27 oktober tot en met 1 november. Voor de achtste keer presenteert KLIK! een waanzinnig programma met ’s werelds beste korte animaties en speelfilms, omlijst door uitzonderlijke presentaties, workshops en kekke feestjes.

KLIK! competities
KLIK! heeft de volgende competities: Animated Shorts, Animated Student Shorts, Commissioned Animations, Animated Music Videos, Best Political Shorts, en Best Animated Shorts From an Emerging Country. Naast korte animaties heeft KLIK! ook een competitie voor Animated Documentaries en vertoont KLIK! geanimeerde speelfilms die smaken naar meer.

De eerste vermaarde filmmakers hebben bevestigd te zullen spreken op het zesdaagse festival over hun indrukwekkende werk, en zijn een inspiratiebron voor vele filmmakers, ontwerpers en animatie-enthousiastelingen.

Tomm Moore is een Ierse illustrator, stripmaker en filmmaker. Hij is mede-oprichter en creatief leider van animatiestudio en productiebedrijf Cartoon Saloon. Zijn eerste twee speelfilms, The Secret of Kells (2009) en Song of the Sea (2014), werden beide genomineerd voor de Academy Award in de categorie Best Animated Feature. Ook regisseerde hij het gedeelte On Love voor The Prophet, animatie speelfilm geproduceerd door Salma Hayek en gebaseerd op een van de bestverkochte boeken aller tijden. De release van The Prophet staat voor later dit jaar gepland. Tomm Moore ontving de Directors Guild Of Ireland and America Finder’s Series Award in 2008 en werd verkozen tot European Director of the Year op Cartoon Movie in 2009.

Johnny Kelly is een animator en ontwerper uit Ierland. Hij werkt momenteel bij Nexus aan interessante projecten en werk in opdracht voor Adobe, Vitra, Google en het Victoria and Albert Museum. Zijn korte film Procrastination werd uitgezonden door de BBC en won de Jerwood Moving Image Award. John Kelly regisseerde de stop-motion animatie Back to the Start voor Chipotle die de Film Grand Prix won op het Cannes Lions International Festival of Creativity.

PES is het meest bekend als de maker van Fresh Guacamole, de kortste film ooit genomineerd voor een Oscar. PES wordt beschouwd als een van de meesters van stop-motion animatie. In zijn films hebben stoelen seks met elkaar, verandert bubbeltjesplastic in kokend water en veranderen roestige stoelen in diepzeewezens. Momenteel ontwikkelt hij Garbarge Pail Kids voor het grote scherm.

Unlimited passen
Voor festivalbezoekers die er vroeg bij willen zijn introduceert KLIK! een gereduceerd tarief voor unlimited passen. Een unlimited pas geeft toegang tot de volledige KLIK! ervaring en alle voorstellingen en programma’s (behalve (Script Dating) gedurende het hele festival, en toegang tot het befaamde KLIK! KLIK! BOOM! feest op zaterdag. Deze passen zijn slechts voor een beperkte tijd online verkrijgbaar op Ticketscript voor een gereduceerd tarief.

Over KLIK!
Het KLIK! Amsterdam Animation Festival is een jaarlijks terugkerende viering van animatie in al haar verschijningsvormen. KLIK! geeft een podium aan animatie in de breedste zin van het woord en vertoont speelfilms, korte films, commercials, videospellen en installaties. De achtste festivaleditie vindt plaats van 27 oktober - 1 november 2015 in EYE, Amsterdam. Voor haar competities ontving KLIK! dit jaar meer dan 1800 inzendingen uit 80 landen.

Over KLIK Amsterdam Animation Festival

KLIK Amsterdam Animation Festival is an annual celebration of all things animated. KLIK likes to showcase animation in all of its shapes and sizes, giving a platform to animated feature films, shorts, commercials, video games and installations. KLIK will celebrate its tenth anniversary edition 17-22 October 2017 at EYE Filmmuseum in Amsterdam. For last year’s international competition KLIK received over 1800 entries from 83 countries.