KLIK! Amsterdam Animation Festival blikt terug op een succesvolle achtste editie

Zes dagen lang bracht KLIK! Amsterdam Animation Festival ’s werelds beste animaties en filmmakers naar Nederland.

05 NOVEMBER 2015, AMSTERDAM, 5 NOVEMBER
Samenvatting
Het festival blikt terug op een succesvolle achtste editie, met 12.000 bezoekers voor meer dan 60 voorstellingen. KLIK! presenteerde het beste en nieuwste op animatiegebied, met Nederlandse premieres van oogstrelende speelfilms en korte films, nieuwe afleveringen van de Cartoon Network hitserie We Bare Bears, en inspirerende presentaties en masterclasses van filmmakers als PES, Tomm Moore en Disneys Eric Daniels. Dit jaar bracht KLIK! een ode aan het vakmanschap achter animatie en het gebruik van traditionele materialen en technieken met het thema Rock, Paper, Scissors. Op het langverwachte Festival Awards Dinner KLIK! werden de beste korte animaties van dit jaar bekroond.

De achtste editie van KLIK! ging van start met een feestelijke openingsceremonie, omlijst door een automata parade van de Cardboarders en een optreden van The Leonids. Die avond werd ook de World Domination Award uitgereikt, toegekend aan een persoon, studio of organisatie die het afgelopen jaar Nederlandse animatie op de kaart heeft gezet. Onder daverend applaus nam Bruno Felix, van productiebedrijf Submarine en distributiebedrijf Periscoop, de World Domination Award 2015 in ontvangst.

Voor haar internationale competities, het hart van het festival, ontving KLIK! ruim 1800 inzendingen uit meer dan 80 landen. Alleen de beste korte animaties werden geselecteerd en vertoond in de programma’s Animated Shorts, Dutch Delights, Animated Music Videos, Animation for Hire, Political Animated Shorts, en Emerging Animation Nations.

Ook presenteerde KLIK! de Nederlandse première van de langverwachte films Kahlil Gibran’s The Prophet en April and the Extraordinary World, en vertoonde de prijswinnende films Long Way North en Cafard.

International gevierde filmmakers als Johnny Kelly, Tomm Moore, Disneys Eric Daniels, en het Nederlandse animatietrio Job, Joris & Marieke gaven een kijkje achter de schermen in presentaties en masterclasses.

Met de themaprogrammering Rock, Paper, Scissors bracht KLIK! een ode aan het vakmanschap achter animaties, met speciale aandacht voor films gemaakt met alledaagse materialen zoals de Oscargenomineerde filmmaker PES.

Dit jaar presenteerde KLIK! een dag voor studenten en kinderen tot 12 jaar, met speciale programma’s voor deze doelgroepen, die het festival ook tegen een aantrekkelijke korting konden bezoeken.

Heel het jaar door zet KLIK! zich in voor het samenbrengen en inspireren van (aanstormende) animatie professionals. Internationale filmmakers, producers en andere professionals uit de creatieve sector ontmoetten elkaar tijdens de jaarlijkse Consultation Hours en het Debutante Ball, en vierden de lancering van DAMD, de gloednieuwe en enige vereniging voor 2D/3D animators, VFX en motion design professionals.

Op zaterdag reikte KLIK! prijzen uit aan de beste korte animaties van dit jaar tijdens het Festival Awards Dinner, in de categorieën Best Professional, Student, Commissioned, en Political Animated Short, Best Animated Music Video, en Best Animated Short from an Emerging Nation. Ook werden de winners van de publieksprijs bekend gemaakt. Met de uitreiking van de gloednieuwe KLIK! NL Awards voor Craftsmanship, en Massive Laughs werden de nieuwste en beste Nederlandse producties bekroond.

De film Sunday Lunch van Céline Devaux is de winnaar van de KLIK! MediaMonks Award for Best Animated Short 2015. De films We Can't Live Without Cosmos van Konstantin Bronzit, en The Tie van An Vrombaut wonnen repsectievelijk de KLIK! Amsterdam Audience Award 2015 en de KLIK! Young Amsterdam Audience Award 2015.

KLIK! blikt terug op een succesvolle achtste editie en kondigt de festivaldata aan voor volgend jaar: 25 tot en met oktober 2016 in EYE in Amsterdam.

Over KLIK!
Het KLIK! Amsterdam Animation Festival is een jaarlijks terugkerende viering van animatie in al haar verschijningsvormen. KLIK! geeft een podium aan animatie in de breedste zin van het woord en vertoont speelfilms, korte films, commercials, videospellen en installaties. De achtste festivaleditie vond plaats van 27 oktober - 1 november 2015 in EYE, Amsterdam. Voor haar competities ontving KLIK! dit jaar meer dan 1800 inzendingen uit 80 landen.

Over KLIK Amsterdam Animation Festival

KLIK Amsterdam Animation Festival is an annual celebration of all things animated. KLIK likes to showcase animation in all of its shapes and sizes, giving a platform to animated feature films, shorts, commercials, video games and installations. KLIK will celebrate its tenth anniversary edition 17-22 October 2017 at EYE Filmmuseum in Amsterdam. For last year’s international competition KLIK received over 1800 entries from 83 countries.